Hoe doen we dat: na een gehoortest

5 juni 2020

Na de gehoortest volgen er een aantal stappen. Met verschillende vervolgafspraken zorgen onze audiciens ervoor dat onze klanten aan het einde van hun proefperiode tevreden de deur uitlopen. Een hoortoestel is een verlengstuk van je leven, daarom willen wij dat jouw hoortoestel past bij jouw levensstijl. Zo haal je meer uit je dagelijkse leven!

Hoe zo’n eerste afspraak bij de audicien eruit ziet en welke metingen de audicien uitvoert lees je in de eerste editie van ‘hoe doen we dat: het gehoor testen’. In deze editie gaan we in op de vervolgafspraken: de aanpassing, telefonische afspraken en de eindcontrole.

Soms is de eerste stap na een gehoortest een afspraak bij een KNO-arts. Wanneer je jonger bent dan 67 jaar, verwijst onze audicien je mogelijk door naar een KNO-arts. Wanneer je een recept voorschrift  van de KNO-arts hebt, kom je terug bij de audicien.

Na afloop van de gehoortest heeft de audicien de opties met je besproken. Jullie hebben samen voor de beste hooroplossing gekozen en de audicien bestelt dit hoortoestel. Wanneer het hoortoestel binnen is, vindt er een aanpassing plaats. Tijdens deze afspraak laat de audicien zien hoe je het toestel in of achter je oor plaatst, en hoe je het toestel weer uit of achter je oor vandaan haalt. Nadat de audicien dit heeft voorgedaan, probeer je het zelf. Vervolgens stelt de audicien het hoortoestel af, deze afstelling is nog niet definitief. 

Hoorhulpmiddelen
Naast hoortoestellen bieden wij ook hoorhulpmiddelen aan. Denk hierbij aan een afstandsbediening om het volume mee te bedienen, of een TV-adapter die het geluid van de televisie naar je hoortoestellen streamt. Wanneer je hebt aangegeven dat je hier interesse in hebt, geeft de audicien hier wat meer uitleg over. Bij sommige hoorhulpmiddelen is het mogelijk om deze direct in de winkel te koppelen aan je hoortoestellen. Net als het hoortoestel krijg je het hoorhulpmiddel mee, zodat je deze kan ervaren. Ook deze hoorhulpmiddelen komen in aanmerking voor een vergoeding vanuit de zorgverzekering. 

Na de aanpassing ga je het hoortoestel testen en ervaren. Wanneer je een hoortoestel gaat dragen is dit even wennen. Dagelijkse bezigheden, zoals het bezoeken van een supermarkt, beleef je ineens heel anders. Ook verjaardagen of een bezoek aan een restaurant zijn even wennen, doordat je weer meer geluiden hoort en dit anders beleeft. Probeer zoveel mogelijk luistersituaties uit, op die manier kan je je ervaringen delen met de audicien. De audicien geeft uitleg of jouw ervaring een kwestie van wennen is of dat het hoortoestel bijgesteld moet worden. Dit wordt allemaal besproken in de volgende, telefonische, afspraak.

De eerste telefonische afspraak vindt een week na de fitting plaats. Je hebt kunnen wennen aan het dragen van een hoortoestel. Ook heb je verschillende luistersituaties meegemaakt, waardoor je een eerste idee hebt van het hoortoestel. Tijdens de telefonische afspraak kan je met de audicien overleggen over jouw hoortoestel. Wanneer je nog niet helemaal tevreden bent, bijvoorbeeld over de instellingen, stelt de audicien het hoortoestel bij aan de hand van jouw bevindingen. Het bijstellen gebeurt in de winkel. 

Een week na de telefonische afspraak, wanneer je het toestel een aantal weken draagt, neemt de audicien nogmaals telefonisch contact met je op. Ook tijdens dit gesprek vraagt de audicien hoe het gaat en hoe het toestel bevalt. Wanneer er naar aanleiding van de vorige telefonische afspraak wijzigingen zijn aangebracht in de instellingen, informeert de audicien hoe je deze wijzigingen ervaren hebt. Ook nu is er ruimte voor jouw vragen en opmerkingen.

Aan het einde van de proefperiode heb je een afspraak met de audicien in de winkel. De audicien vraagt hoe je de proefperiode hebt ervaren. Wanneer je niet helemaal tevreden bent over het toestel, laat dit dan vooral aan je audicien weten. Dan kijken jullie samen verder naar andere mogelijkheden, zoals het wijzigen van de instellingen of door een ander toestel te gaan testen. Dit kan zowel een categorietoestel als een premium toestel zijn. 

Wanneer je tevreden bent over het toestel, vragen we je om een vragenlijst in te vullen. Voorafgaand aan je gehoortest heb je deze vragenlijst ook ingevuld. Door deze nogmaals, over de nieuwe situatie, in te vullen wordt het resultaat van de toestellen goed zichtbaar. Wanneer je besluit om categorietoestellen na de proefperiode te houden, wordt er van je gevraagd om een klanttevredenheidsverklaring te tekenen. Zodra je dit document tekent, ga je akkoord met de aanschaf van het hoortoestel en geef je aan tevreden te zijn over de toestellen. De zorgverzekeraar vergoedt elke vijf jaar nieuwe hoortoestellen, na het ondertekenen van de klanttevredenheidsverklaring heb je over vijf jaar weer recht op vergoeding voor een nieuw toestel.

Heb je na de proefperiode nog een vraag, is er een aanpassing nodig of moet er een onderdeel vervangen worden,  dan kan je gewoon contact opnemen met de audicien. De audicien helpt je telefonisch, of plant een afspraak met je in. 

 

Hopelijk heeft deze blog je meer inzicht kunnen geven in de vervolgstappen na een gehoortest. Nieuwsgierig geworden naar hoe wij onze werkzaamheden uitvoeren? In onze volgende ‘Hoe doen we dat’ gaan we het hebben over gehoorbescherming en hoe dit aangemeten wordt.

 
Hoortoestellen aanpassing