Ik moet een hoortoestel, waar let ik op?

16 september 2020

BLOG

Wanneer je je eerste hoortoestellen aan gaat schaffen kan er veel op je af komen. Wat moet er allemaal gebeuren en wat kan je zelf al ondernemen? Wat voor een hoortoestellen zijn er, wat wil je zelf, maar ook wat heb je nodig. Kan je het toestel testen of moet je het ‘blind’ kopen en hopen dat het werkt? Kan je meerdere toestellen testen en het verschil ervaren? Maar ook praktische zaken zoals de kosten en of je zorgverzekering jouw nieuwe hoortoestellen vergoedt. Om je meer inzicht te geven in het proces naar je eerste hoortoestel hebben we deze blog voor je geschreven. Want waar moet je op letten?

Wanneer je op het punt bent gekomen waar je denkt dat een hoortoestel de kwaliteit van je leven kan verbeteren, begint het allemaal met een gehoortest bij de audicien. Als je vooraf nadenkt over welke klachten je ervaart, geeft dit de audicien veel inzicht. Vragen waar je alvast over na kan denken zijn:

  • Trek je je vaak terug uit sociale situaties omdat gesprekken moeilijk te volgen zijn?

  • Voel je je moe of mentaal uitgeput aan het einde van een dag waarin je veel interactie met mensen hebt gehad?

  • Vind je het moeilijk om je te herinneren wat er tijdens een gesprek gezegd is?

  • Denk je dat een hoortoestel de kwaliteit van je leven kan verbeteren?

Waarschijnlijk heb je zelf ook een aantal vragen die je aan de audicien wil stellen. Noteer deze vooral voordat je naar je eerste afspraak gaat. In het eerste gesprek met de audicien komt er veel informatie op je af. Wanneer je je eigen vragen opschrijft, is het makkelijker na te gaan of je hier antwoord op hebt gehad.

Wanneer de audicien een gehoortest bij je heeft gedaan, heeft hij meer inzicht in jouw gehoorverlies. Jullie gaan samen op zoek naar een hoortoestel dat bij je past. Hierbij wordt rekening gehouden met je gehoorverlies, maar ook met de luistersituaties waar je je regelmatig in bevindt én met je persoonlijke wensen. Wanneer jullie samen tot een hoortoestel zijn gekomen ga je dit hoortoestel eerst uitproberen. Tijdens de proefperiode kan je met vragen gewoon bij je audicien terecht. Klinkt het geluid niet helemaal zuiver, of hoor je voor je gevoel te veel of juist te weinig? Laat het vooral weten, de audicien past dan de instellingen van het toestel aan. Ook worden er in de proefperiode twee belafspraken ingepland. De audicien belt dan om te vragen hoe het gaat. Meer informatie over hoe zo'n eerste afspraak bij de audicien eruit ziet lees je in onze blog 'Hoe doen we dat: het gehoor testen'. 

Wil je het optimale uit je testperiode halen? Wanneer je het toestel bij verschillende luistersituaties probeert, krijg je een goed inzicht van het toestel en wat het voor je doet. Verschillende luistersituaties zijn bijvoorbeeld: een feestje bijwonen, uit eten in een druk restaurant, een netwerkborrel, vergaderingen, (vrijwilligers)werk, thuis op de bank, buiten op straat of op een terras. Ook is het mogelijk om een hoortoestel dat binnen de zorgvergoeding ligt te testen, daarnaast kan je ook een premium toestel (in de meeste gevallen geen vergoeding) testen. Op die manier is het mogelijk om beide hoortoestellen te ervaren en vergelijken. Zo weet je zeker dat je de juiste keuze maakt! Wil je meer weten over de proefperiode? Lees dan onze blog 'Hoe doen we dat: na de gehoortest'. 

Wat zijn de kosten en wordt de aanschaf vergoed? Hier is geen eenduidig antwoord op. Of de zorgverzekering (een deel van) de hoortoestellen vergoedt is afhankelijk van een aantal factoren:

Het eigen risico betaal je altijd zelf. Het eigen risico is verplicht en is door de overheid vastgesteld. In 2020 bedraagt het minimale verplichte eigen risico €385,-. Het eigen risico is vrijwillig te verhogen met €500,-. Je betaalt dan minder aan zorgpremie, in ruil voor een hoger eigen risico. Wanneer je al een deel van je eigen risico hebt uitgegeven, betaal je alleen het openstaande eigen risico. Wanneer je je volledige eigen risico al gebruikt hebt, staat deze op €0,-. Je hoeft dan geen eigen risico meer af te rekenen.

Hoeveel de zorgverzekeraar vergoedt is ook afhankelijk van een aantal zaken. Wanneer je een basisverzekering hebt, vergoedt de zorgverzekeraar tot 75% van de kosten. Wanneer je een aanvullende verzekering hebt, kan de vergoeding oplopen tot 100%. Daarnaast vergoeden zorgverzekeraars één keer per vijf jaar nieuwe hoortoestellen, wel moeten deze toestellen binnen één van de categorieën van de vergoede hoorzorg vallen.

Omdat wij dit jaar 65 jaar bestaan, hebben wij een prachtig jubileumcadeau: wat de zorgverzekering niet vergoedt, vergoeden wij. Tijdens onze jubileumactie bieden wij gewoon onze persoonlijke benadering en goede service. Twee hoortoestellen én alle aandacht voor € 0,-, dat is kwaliteit zonder prijskaartje.

Er bestaan vergoede hoortoestellen, deze hoortoestellen vallen binnen één van de vijf, door de zorgverzekeraars opgestelde en vastgestelde, categorieën. Wanneer je voor een categorietoestel kiest, heb je recht op een vergoeding vanuit de zorgverzekeraar. 

Kies je voor een premium hoortoestel, dan krijg je in de meeste gevallen geen vergoeding vanuit je zorgverzekering. De kosten van het toestel zijn dan vaak volledig voor eigen rekening. Er zijn wel enkele zorgverzekeraars die alsnog een vergoeding uitkeren, bespreek dus vooral de verschillende mogelijkheden met de audicien. Onze audicien helpt je graag door het geven van volledige en juiste informatie. Wanneer je voor een premium hoortoestel kiest, kom je mogelijk ook in aanmerking voor belastingvoordeel. Ook hebben wij een prachtig jubileumcadeau op premium toestellen: de gemiddelde vergoeding van de zorgverzekering op categorietoestellen geven we nu tijdelijk als korting op onze premium toestellen. Maar let op, ons jubileumaanbod op zorg- én premium hoortoestellen is nog geldig tot en met 31 december 2020!

  • Ga van tevoren voor jezelf na in welke luistersituaties je gehoor ‘tekortschiet’. Wanneer je dit al in kaart hebt gebracht, eventueel met behulp van familie en vrienden, heeft de audicien meteen al een beeld van je gehoorverlies.

  • Maak een lijstje met hoorwensen. Benoem je verwachtingen en wat je graag weer wenst te horen wanneer je een hoortoestel gaat dragen. Wat moet het hoortoestel volgens jou kunnen? Zo krijgt de audicien een goed beeld van jouw wensen. Wanneer je niet goed weet wat mogelijk is, vraag de audicien dan naar de mogelijkheden.

  • Breng in kaart wat je dagelijkse activiteiten zijn. Ben je vaak onder de mensen, vergader je veel, of doe je vrijwilligerswerk? Het is voor de audicien van meerwaarde om te weten in welke luistersituaties jij je vaak bevindt. 

  • Benut de proefperiode. Probeer jezelf in verschillende luistersituaties te plaatsen en reflecteer. Biedt het toestel voldoende ondersteuning, mis je iets, hoor je te veel? Noteer alles dat je opvalt en geef dit door aan je audicien.

  • Wanneer je naast een vergoedingstoestel ook een premium toestel wil proberen, om te kijken of je verschil en meerwaarde ervaart, houd dan een hoordagboek bij. Zo kan je aan het einde van de proefperiode de toestellen met elkaar vergelijken. Je kan zaken noteren zoals hoe je klanken waarneemt en hoe het gehoor is bij verschillende situaties. Daarnaast is het voor de audicien ook van meerwaarde, hij is dan beter in staat om het toestel zo veel mogelijk op jouw voorkeuren af te stellen. 

  • Probeer bij de zoektocht naar een geschikt hoortoestel niet alleen naar de prijs te kijken. Hoortoestellen beïnvloeden de levenskwaliteit aanzienlijk en begeleiden je 5 jaar lang in je alledaagse leven.

Maak een afspraak

Ik moet een hoortoestel