Insights op de werkvloer

31 juli 2019

Evelien is sinds 2015 werkzaam bij Van Boxtel hoorwinkels. Zij is begonnen als commercieel medewerker. In 2018 heeft ze de opleiding audicien afgerond, sindsdien werkt Evelien 5 dagen in de week als audicien in het filiaal in Oss. 

1. Wat vind je inspirerend aan je werk bij Van Boxtel?
Wat ik fijn vind bij Van Boxtel hoorwinkels is dat je de vrijheid krijgt om zelf invulling te geven aan je werkzaamheden. Ook aan je afspraken en hoe je die invult. Er zijn natuurlijk wel richtlijnen, maar ik vind het erg fijn dat je daarin zelf ook wat sturing mag geven. 

2. Hoe ervaar je Van Boxtel als werkgever?
Prettig, gezellig eigenlijk. Er hang echt een familiesfeer. Je merkt dat ze dat ook na proberen te streven. Ik vind dat dat ook wel duidelijk merkbaar is, dus dat je echt een beetje dat familiegevoel krijgt. Eensgezind en je kan bij iedereen kwijt wat je wil. Ook de rangen zijn niet zo… Ze zijn er natuurlijk wel, maar ze zijn niet zo streng dat je tegen iemand van hogerop niks mag zeggen. Er hangt een open en informele cultuur.  

3. Kan je kort wat vertellen over Insights en jouw kleurenprofiel?
Insights is een programma dat je inzicht geeft in de verschillende eigenschappen die er zijn. Een aantal maanden terug heb ik, samen met mijn hele cluster, een training gehad. Voorafgaand aan de training ontvang je een vragenlijst. Aan de hand van deze vragen krijg je een profielschets van een aantal pagina’s over jezelf en hoe je bent. Ik vind het erg verrassend, want van tevoren was ik er een beetje sceptisch over. Aan de hand van kleuren vertelt Insights hoe je bent, uiteindelijk was het toch wel een openbaring om te zien hoe het zo goed overeenkwam.

4. Wat vind je ervan dat Van Boxtel, als werkgever, Insights aanbiedt?
Heel goed. In het begin vond ik het eigenlijk wel overbodig. Ik dacht moet dat er nou weer extra bij, maar uiteindelijk geeft het meer inzicht in je eigen werkwijze en in die van je collega’s. Hierdoor kan je nog beter samen gaan werken. 

5. Wat was je eerste reactie op je Insights profiel?
Het was erg confronterend. Er stonden echt een paar dingen in waar ik wel een beetje van schrok. Dingen die ik wel van mezelf wist, wat gewoon heel erg overeen kwam. Dat was wel bijzonder om te lezen. Je hebt eigenlijk maar een korte vragenlijst ingevuld en dat iemand aan de hand daarvan zo’n goed beeld van je krijgt vind ik wel heel bijzonder. 

6. Hoe heb je de Insightstraining ervaren?
Heel leerzaam. Ook erg interessant om de profielen van anderen te zien. Sommige dingen die je wel een beetje verwacht had, maar ook dingen die  heel anders waren dan verwacht. Het was een hele leuke en leerzame dag. Ook heel leuk om met de hele regio met al die collega’s weer samen te zijn en zo’n dag te ervaren. De uitkomsten waren soms bijzonder, soms voor de hand liggend, maar wel heel leuk. 

7. Welk inzicht heeft Insights jou gebracht?
Het grootste inzicht dat ik heb gekregen is wat communicatie op kan leveren. Hoe je je collega’s en klanten het beste kan benaderen, maar ook hoe je mensen minder kan kwetsen. Dat als je een boodschap op een andere manier brengt, dat voor een ander heel anders over kan komen. Dus eigenlijk dat de manier waarop je iets vraagt ervoor kan zorgen dat je veel meer bereikt bij die andere persoon. Ik heb zelf als voorkeurskleur rood, ik houd van doorgaan en snelheid. Gewoon kort en bondig en sommige mensen vinden dat helemaal niet prettig. Die hebben bijvoorbeeld liever dat het wat rustiger verteld wordt of die geven de voorkeur aan wat meer uitleg. Dan is het goed om te weten wat de voorkeurskleur van je collega is, daar kan je dan veel makkelijker op in spelen. 

8. Hoe pas je de inzichten die je hebt opgedaan toe in je werk?
Ik probeer zo veel mogelijk rekening te houden met hoe ik communiceer met collega’s en met klanten. Wanneer iemand binnenkomt en die begint al met een heel verhaal dan weet ik al dat ik rustig aan moet doen en dat ik er niet te snel doorheen moet gaan. Ook wil ik de klant het idee geven dat hij echt gehoord wordt en dat er naar hem geluisterd wordt. Andersom, op het moment dat er iemand binnenkomt die wat sneller en wat korter van stof is dan kan je daar in mee gaan. Op die manier kan je je aanpassen op de wensen en behoeften van je klanten en de voorkeur in communicatie die hij heeft. 

9. Heeft Insights je het gevoel gegeven dat je je collega’s beter begrijpt?
Ja zeker, ook dat merk ik vooral in de communicatie. Op het moment dat ik iets vraag op de manier dat ik het normaal gesproken doe dan krijg ik weleens hele andere reacties terug. Soms komt het dan ook verkeerd over op een collega en op het moment dat je weet hoe diegene denkt en doet dan kan je daar je eigen communicatie en je vraagstelling op aanpassen.

10. En andersom, heb je het gevoel dat je collega’s jou ook beter begrijpen?
Ja, we zeggen ook vaak tegen elkaar ‘dat is een hele rode opmerking’ dus daar worden ook wel grapjes over gemaakt. Er wordt echt rekening gehouden met elkaar met elkaars voorkeuren, dat is wederzijds.  

11. Merk je dat je klantgerichter werkt sinds Insights?
Ja, want eerst benaderde ik alle klanten op dezelfde manier. Nu ben ik me bewust van het feit dat sommige klanten behoefte hebben aan een andere vorm van communicatie. Daar kan je op inspelen. Ik merk dat klanten dat ook als prettig ervaren.

12. Wat zijn de grootste veranderingen die je binnen je team heb opgemerkt sinds je bent gaan werken met Insights?
Vooral de herkenbare dingen, dus dat je elkaar af en toe zegt van ‘joh even rustig’ dat je elkaars profielkenmerken herkent en dat je daar dan op reageert. Zo kan je elkaar ook helpen door iemand feedback te geven, ook op het moment dat iemand iets goed doet.

13. Hoe kijk je terug op de periode voor Insights?
Als ik nu terugkijk dan ben ik blij dat we deze training met elkaar hebben mogen volgen. Van tevoren had ik niet verwacht dat het zoveel impact zou hebben. De periode ervoor, die was ook goed, maar je merkt wel dat je nu veel bewuster bezig bent met je inleven in anderen. 

14. Heb je het gevoel dat Insights een eenmalig iets is?
Het wordt wel af en toe nog aangehaald, maar het wordt niet heel vaak meer besproken. We hebben nog wel opdrachten gekregen van de afdeling HR, maar dat schiet er wel een beetje bij in. Ik vind het fijner om dat mondeling te doen in plaats van dat je een opdracht uit moet typen. Uit eigen ervaring weet ik dat het daar dan niet van komt. Als je het gewoon even kort bespreekt is het bij iedereen weer even opgehelderd en dat werkt voor mij vaak beter.

15. Wat zijn jouw verwachtingen van Van Boxtel hoorwinkels betreft Insights?
Het lijkt me sowieso goed om het terug te laten komen. Dus om die trainingsdagen er wel in te laten, want dat is wel goed voor de ontwikkeling van jezelf en je team. Verder verwacht ik eigenlijk niet zo heel veel van Van Boxtel hoorwinkels betreft Insights. Ik vind het goed dat ze trainingen aanbieden, maar verder zou ik ook niet weten wat ze er verder nog mee kunnen doen. 

16. Heb je verwachtingen vanuit je clustermanager betreft Insights?
Ja, dat hij af en toe vraagt hoe het ermee gaat. Of ik het toe pas of waar ik tegenaan loop. Dat zou ik wel heel prettig vinden.

17. Heb je behoefte aan een jaarlijkse terugkomdag?
Ja, bijvoorbeeld dat je ook echt weer even in diezelfde setting komt en dat je terug kan koppelen hoe het is gegaan. Maar ook hoe anderen ergens over denken, daar kan je vaak ook veel van leren. 

 
Enthousiast geworden over werken bij Van Boxtel hoorwinkels? Wij hebben verschillende vacatures open staan.

 

Solliciteer nu

Opleiden en trainen is geen kwestie van kunstjes leren