Het inzicht dat Insights heet

13 februari 2020

Christ is sinds 2014 werkzaam bij Van Boxtel hoorwinkels als clustermanager. Onlangs is zijn rol veranderd naar regiomanager.

1. Wat vind je inspirerend aan je werk bij Van Boxtel hoorwinkels?
Ik vind mijn werk leuk omdat er voor mij veel diversiteit, uitdaging en variatie in zit. Daar zit ook mijn kracht, ik vind het leuk om te bouwen. Van Boxtel hoorwinkels is een bedrijf dat in ontwikkeling is, dat maakt het voor mij aantrekkelijk.

2. Hoe ervaar je Van Boxtel hoorwinkels als werkgever?
Ik vind dat Van Boxtel hoorwinkels een unieke werkgever is. Het is een werkgever waar het personeel echt centraal staat. Je bent geen nummer en je persoonlijke ontwikkeling is erg belangrijk. Op het moment dat er iets speelt en je klopt bij Paul [directeur Van Boxtel hoorwinkels] aan dan krijg je ook echt het gevoel dat je gehoord wordt.

3. Wil je kort wat vertellen over Insights en jouw kleurenprofiel?
De eerste keer dat ik Insights voor mijn neus kreeg was ik wat sceptisch. Je beantwoord vijfentwintig vragen en daar komt dan een profiel uit. Toen ik uiteindelijk mijn profiel kreeg was ik wel even stil. Dat Insights uit vijfentwintig vragen zo scherp een persoon kan omschrijven, een karakter van iemand neer kan zetten… Dat vond ik echt heel knap. 98% van mijn profiel is ook echt raak.

4. Wat vind je er van dat Van Boxtel hoorwinkels Insights aanbiedt aan haar werknemers?
Ik denk dat Insights voor Van Boxtel hoorwinkels een belangrijke en onderscheidende tool is. Insights maakt de organisatie sterker en ik ben er ook van overtuigt dat dat lang niet bij alle organisaties kan.

5. Hoe heb jij, als clustermanager, de Insights workshop ervaren?
Ik heb een workshop gevolgd met mijn eigen team en met de andere clustermanagers. Die waren wel verschillend natuurlijk. Ik vond de Insights workshop met mijn cluster heel gaaf. Vooraf zie je die gespannen gezichtjes, want ook zij hebben 25 vragen ingevuld. Ik zag in die workshop dat mijn cluster heel enthousiast mee deed en dat ik ook echt onderdeel uitmaak van het team. Wat ik heel goed vond aan de workshop, is dat er aan het einde een teambeeld voorbij komt. Ik sta daar zelf ook in, zo ziet mijn cluster ook hoe ik ben.

De Insights workshop met alle clustermanagers ging iets dieper en verder in op zaken zoals de samenwerking. Ook de hoe, het was meer de vraag erachter. Daar is ook meer tijd voor want daar waren we met z’n zevenen in plaats van met vijfentwintig man.

6. Welke inzichten heeft Insights jou gegeven?
Het heeft voor mij bevestigd dat ik structuur belangrijk vind. Ik heb structuur nodig om te excelleren. Wanneer iets niet duidelijk is ga ik die structuur zelf zoeken of aanbrengen. Daarnaast heeft Insights mij geholpen in het onbegrip dat ik soms met collega’s ervaar. De gele kleur is in mijn profiel relatief laag. Ik vind het lastig als iemand vooral ideeën heeft en niet echt iets uitwerkt. Dan wil ik graag dat ze concreet zijn of een richting aangeven. Vaak heb ik daarmee een mismatch. Ik communiceer nu ook bewuster met mijn cluster. Als ik weet dat iemand een blauw profiel heeft, dan weet ik dat ik daar anders mee om moet gaan dan daar met mijn rode voorkeurskleur op te reageren. Dat werkt namelijk niet.

7. Hoe pas je de die inzichten toe in je werk?
Ik pas die inzichten bijna dagelijks toe, zowel op het servicekantoor als in de winkels. In de winkels weet ik wie welke voorkeurskleur heeft, dus daar kan ik redelijk op inspelen. Insights zorgt ervoor dat ik de richting van de gesprekken makkelijker in kan schatten. Het brengt mij dan een stukje overzicht en structuur. Ik heb er ook bewust voor gekozen om met de mensen waar ik soms mee bots mijn profiel te delen. Een stukje kwetsbaarheid, maar ook een stukje ‘joh kijk eens, ik probeer in mijn werk mijn weg te vinden en ook dat gaat met vallen en opstaan.’
Krijg je met die kwetsbaarheid dan ook een stukje begrip terug?
Ja en uiteindelijk zit daar ook een stukje eigenbelang in. Wanneer de communicatie niet fijn is, dan is dat voor beide partijen onprettig. Het werkt veel prettiger wanneer dat goed gaat en daar heeft Insights mij mee geholpen. Vroeger had ik nog wel eens zoiets van ‘my way or the high way’. Gedurende de jaren dat ik nu met Insights werk heb ik beseft dat er verschillende karakters zijn en dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

8. Met welke voorkeurskleur ervaar jij soms moeite?
Met name op het servicekantoor heb ik moeten leren omgaan met collega’s met een blauwe voorkeurskleur. Dat is voor mij een kleur waar ik soms miscommunicaties mee heb. Daar zit een stuk begrijpen en accepteren dat zij zaken anders aanvliegen dan ik. Er is geen goed of fout, iedereen pakt dingen anders aan. Iemand met een blauwe voorkeurskleur heeft voorafgaand aan een opdracht informatie nodig. Ik begin gewoon en onderweg denk ik ‘dit heb ik nodig en dat heb ik nodig’. We volgen dezelfde stappen, alleen ergens anders in het proces. 

9. Wat zijn veranderingen die je binnen je cluster hebt opgemerkt sinds jullie met Insights werken?
Kleine dingen, zoals een stukje zelfreflectie en beseffen dat je bent zoals je bent. Wij hebben de workshop in april 2019 gehad en het mooiste kwam in de dagen daarna pas; het besef van dit ben ik.

10. Wat verwacht je dat Van Boxtel hoorwinkels jou en jouw cluster biedt betreft Insights?
Ik denk dat we volgend jaar in de workshop nog meer richting mogen geven aan de opdrachten. Meer inzicht in hoe en waar je je voorkeurskleuren optimaal in kan zetten. Coaching kan daar scherper op toegepast worden, maar ook gespreksrichtingen. Ik denk dat dat de organisatie nog verder gaat helpen.
Dus eigenlijk een stukje verdieping?
Zeker, en ook een stukje uitvoering. Hoe gaan we de ideeën die wij op servicekantoor creëren, communiceren naar de medewerkers, rekening houdend met hun voorkeurskleuren. Nu doet de clustermanager dat vaak, maar die moet wel de tools hebben om dat te kunnen.


Enthousiast geworden over werken bij Van Boxtel hoorwinkels? Wij hebben verschillende vacatures open staan.
 
Insights leiding geven