Wij kunnen ons goed voorstellen dat u vol zit met vragen als u een gehoorapparaat wilt aanschaffen. Vragen over mogelijkheden, kosten en vergoedingen bijvoorbeeld. Op deze pagina proberen wij u antwoord te geven op de meest voorkomende vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze klantenservice.

  • Waarom verliezen we ons gehoor?

    Er zijn veel redenen waarom we ons gehoor verliezen, de twee meest voorkomende redenen zijn ouderdom en blootstelling aan hard geluid.

    Leeftijd
    Helaas is dit een veel voorkomend symptoom van ouder worden, maar wees gerust, dit is volkomen normaal.

    Blootstelling aan hard geluid
    Lange perioden van blootstelling aan lawaai kan uw gehoor beschadigen, zelfs het luisteren naar een MP3-speler met een hoog volume kan uw gehoor beschadigen. Daarom is het zo belangrijk om uw gehoor waar mogelijk te beschermen.

  • Kan mijn gehoorverlies genezen worden?

    Het binnenoor zit erg ingewikkeld in elkaar. In grote lijnen komt het erop neer dat de beweging van het trommelvlies via de gehoorbeentjes wordt overgebracht naar het binnenoor. Daar bevinden zich haarcellen die de trillingen kunnen omvormen naar signalen voor onze hersenen. Als een gebied van het binnenoor beschadigd raakt, kunnen de haarcellen niet goed meer bewegen en geven geen of veel minder geluid door. Er is op dit moment geen behandeling bekend die platgeslagen en omgevallen haarcellen kan herstellen.

  • In een groot gezelschap heb ik met mijn hoortoestel moeite om iemand te verstaan, kan dat?

    Afhankelijk van de techniek van uw hoortoestel kunt u mensen in gezelschap al dan niet goed verstaan. Het is daarom altijd erg belangrijk om bij de keuze van het hoortoestel uw wensen en dagelijkse bezigheden goed kenbaar te maken. Wij nemen daar in het adviesgesprek uitgebreid de tijd voor. Zo kan uiteindelijk een juiste hoortoestelkeuze gemaakt worden. In sommige gevallen beïnvloedt de mate van gehoorverlies het maximaal te behalen resultaat.

  • Ik hoor soms een piep in mijn oor. Wat is er aan de hand?

    Wanneer u geluid waarneemt zonder dat er sprake is van een externe bron, spreken we van tinnitus of oorsuizen. Het geluid kan als een piep klinken, maar bijvoorbeeld ook als een ruis. In sommige gevallen is dit te verhelpen. U bent van harte welkom voor een vrijblijvende afspraak met een van onze specialisten om uw probleem te bespreken.

  • Hoe komt het dat ik wel van alles hoor, maar weinig versta?

    Er zijn vele frequenties van geluid. Wanneer uw gehoorverlies met name betrekking heeft op hoge tonen, zult u moeite krijgen met het verstaan van mensen in een rumoerige omgeving. U hoort de omgevingsgeluiden wel, maar door het verlies in de hoge tonen verstaat u niet wat er gezegd wordt. Er zijn veel hooroplossingen die het verlies in de hoge tonen kunnen verhelpen zodat u mensen weer goed kunt verstaan.

  • Wat houdt een hoormeting in?

    Een hoormeting bij Van Boxtel bestaat uit twee delen. Wij laten u eerst een aantal woorden horen, met het verzoek die te herhalen. Hiermee wordt duidelijk in hoeverre u problemen ondervindt in het verstaan van spraak. Vervolgens wordt een zogenaamd audiogram gemaakt, waarbij geluid in de vorm van korte tonen op diverse frequenties en sterktes wordt aangeboden.

  • Is het noodzakelijk dat ik eerst een KNO-arts of huisarts bezoek?

    Nee. Onze gecertificeerde audiciens zijn erin gespecialiseerd om uw gehoor te beoordelen middels een hoormeting. Wanneer u niet eerder hoortoestellen gedragen heeft, kan het zijn dat een voorschrift van de KNO-arts (of het Audiologisch Centrum) nodig is om in aanmerking te komen voor een vergoeding door uw zorgverzekeraar. Wanneer u reeds een hoortoestel draagt, is het afhankelijk van de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar of u bij een herhalingsaankoop een nieuw recept nodig heeft of niet.

  • Kan ik altijd binnenlopen bij Van Boxtel hoorwinkels?

    Ja zeker, tijdens openingstijden kunt u gewoon binnenlopen bij Van Boxtel hoorwinkels. Ook zonder afspraak. De medewerker van Van Boxtel hoorwinkels zal u aangeven wanneer er sprake van een wachttijd is. Een hoorscreening kan bijna altijd direct worden uitgevoerd, voor een uitgebreide test maken we liever een afspraak

  • Moet ik een afspraak maken voor een hoortest?

    Voor een uitgebreide intake met hoortest kunt u het beste een afspraak maken. U kunt dat doen via deze website of door onze klantenservice te bellen. Weet u niet zeker of u een uitgebreide intake nodig heeft, dan kunt u het beste even bellen.

  • Moet ik iemand meenemen naar de hoortest?

    Wij raden altijd aan om een bekende mee te namen naar de intake en hoortest. Twee horen immers meer dan één, en er zal veel nieuwe informatie op u afkomen. Daarnaast kunnen wij dan een spraak verstaanbaarheidstest doen met een voor u bekende stem. Dit zorgt ervoor dat we u beter kunnen helpen.

  • Kan mijn defecte hoortoestel gerepareerd worden?

    We werken nauw samen met fabrikanten om hoortoestellen te repareren. Als uw hoortoestel defect is, raden we aan het hoortoestel naar uw lokale Van Boxtel hoorwinkel te brengen.

  • Hoe lang gaat een hoortoestelbatterij mee?

    Dit is afhankelijk van het type batterij en loopt voor de meest gebruikte type batterijen uiteen van 4 tot 15 dagen. Het kan voorkomen dat twee identieke hoortoestellen niet even lang met een batterij doen. Dit komt doordat de instellingen van de toestellen verschillen en hiermee meer of minder energie vergen.

  • Waarom heb ik twee hoortoestellen nodig?

    Met twee hoortoestellen is het beter mogelijk om geluiden van elkaar te onderscheiden. Bovendien zorgen twee toestellen ervoor dat u de richting kunt bepalen waaruit een geluid komt.

  • Mijn hoortoestel maakt een klikgeluid. Wat moet ik doen?

    Het hoortoestel moet door de fabrikant worden gezien. Neem contact op met uw plaatselijke Van Boxtel hoorwinkel zodat we u kunnen helpen bij het repareren van uw hoortoestel.

  • Kan ik met een hoortoestel gewoon telefoneren?

    Het is afhankelijk van de techniek van uw hoortoestel hoe ongestoord u kunt telefoneren. Er zijn type hoortoestellen waarmee u absoluut storingsvrij kunt telefoneren. Ook zijn er speciale telefoons verkrijgbaar met een ingebouwde ringleiding. Wanneer u uw hoortoestel op de ringleidingstand zet, kunt u met zo’n telefoon uitstekend een gesprek voeren.

  • Ik hoor niet meer zo goed. Is een hoortoestel de enige oplossing?

    Naast een hoortoestel zijn er nog andere oplossingen die u kunnen helpen verstaan in verschillende situaties. Deze oplossingen kunnen zonder of in combinatie met een hoortoestel gebruikt worden. Denkt u bijvoorbeeld aan apparatuur ter versterking van radio- en tv-geluid, telefoons met volumeregelaars, of een flitslamp die u op de deurbel aansluit. In onze hoorwinkels kunt u deze producten bekijken en laten demonstreren.

  • Wat als ik allergisch ben voor oorstukjes?

    Als u allergisch bent voor de oorstukjes die vaak bij een hoortoestel horen, vallen een aantal oplossingen die wij bieden waarschijnlijk voor u af. Maar omdat wij een erg groot scala aan oplossingen bieden is de kans groot dat we u toch kunnen helpen. Neem daarvoor contact op met één van onze hoorwinkels.

  • Kan Van Boxtel hoorwinkels ook nazorg leveren?

    U kunt bij Van Boxtel hoorwinkels terecht voor controle, onderhoud of intensieve reiniging van uw hoortoestel. Ook wanneer u het hoortoestel ergens anders heeft aangeschaft, kunnen wij u helpen bij de service en nazorg.

  • Kan ik het verder verslechteren van mijn gehoor tegengaan?

    Het verder achteruitgaan van uw gehoor kan worden voorkomen, zodra  de mate van gehoorverlies is vastgesteld. Bij Van Boxtel hoorwinkels doen we gehooranalyses waarmee we de beste manier bepalen om gehoorverlies te behandelen en verder te voorkomen.

  • Moet ik mijn hoortoestel uitdoen als ik ga vliegen?

    Het is niet nodig om uw gehoorapparaat uit te doen voor u gaat vliegen. U kunt reizen terwijl u uw hoortoestellen draagt, maar u kunt nog steeds last hebben van uw oren door de veranderingen in luchtdruk.

  • Wat kost een hoortoestel?

    Hoortoestellen zijn in diverse prijsklassen verkrijgbaar. De mate van gehoorverlies kan van invloed zijn op de keuze, maar is in de meeste gevallen niet bepalend. De door u gewenste functies van het toestel bepalen voornamelijk de prijs. Meer vereiste techniek maakt een toestel duurder. Er is hierdoor een uitgebreid assortiment aan toestellen dat varieert in prijs van € 500,- tot € 2.500,- per toestel. We besteden veel aandacht aan het in kaart brengen van uw wensen en persoonlijke luistersituaties om zo de juiste keuze te kunnen maken. 
    Wanneer u gebruik wilt maken van de vergoeding van uw zorgverzekeraar is de prijs van een hoortoestel afhankelijk van de afspraken die uw zorgverzekeraar heeft gemaakt. Uw audicien kan u volledig informeren over de kosten

  • Wat is de vergoeding van mijn zorgverzekeraar?

    Alle aanbieders van hoortoestellen in Nederland werken verplicht volgens een door Zorgverzekeraars Nederland vastgesteld protocol (het keuzeprotocol Hoorzorg). Dit protocol combineert audiologische tests en vragenlijsten. Door deze gestandaardiseerde en objectieve werkwijze zal de slechthorende bij elke audicien die hij/zij raadpleegt dezelfde categorie hoortoestel voorgesteld krijgen. De keuze voor een hoortoestel gebeurd op basis van ‘functiegerichte aanspraak’. Dit houdt in: een eenvoudige hooroplossing waar het kan, een complexere hooroplossing waar dat nodig is. Het protocol is hierbij bepalend. 

    25% eigen bijdrage in vergoeding hoortoestel 
    De overheid heeft bepaald dat iedereen die een hoortoestel nodig heeft een eigen bijdrage van 25% betaald. De zorgverzekeraar vergoedt de resterende 75% van de kosten bij een door de zorgverzekeraar gecontracteerde partij. Het is een voorwaarde dat deze leverancier zich houdt aan de werkwijze zoals overeengekomen in het protocol. Kortom, bij een nieuwe aanschaf geldt voor iedereen dat er een eigen bijdrage betaald moet worden. Een aanvullend pakket geeft vaak nog recht op extra vergoeding. Bij de vergoedingen geldt het eigen risico. Dit eigen risico bedraagt € 385,- in 2018. De 75% vergoeding vervalt wanneer u kiest voor een premium hoortoestel. Wel is in veel gevallen belastingaftrek mogelijk.

    Keuze audicien
    Ook als uw zorgverzekeraar geen contract heeft met Van Boxtel hoorwinkels, kunt u bij ons terecht. Wanneer u een restitutiepolis heeft (polis waarbij u de factuur indient en het bedrag op uw bankrekening ontvangt) kan dat vaak met behoud van de volledige vergoeding, bij een naturapolis (polis waarbij de verzekeraar de toestellen koopt en aan u verstrekt op basis van gemaakte afspraken) kan het kiezen voor een niet gecontracteerde leverancier een lagere vergoeding met zich meebrengen. Uw Van Boxtel audicien kan u volledig informeren over de vergoedingen.

    In de nieuwe overeenkomsten tussen audiciens en zorgverzekeraars zijn afspraken gemaakt over de prijs en kwaliteit van hoortoestellen voor uw specifieke situatie. De afspraken verschillen per verzekeraar. 

    Wijziging in voorwaarde vergoeding 
    De drempel voor een vergoeding is niet meer afhankelijk van 35 decibel (dB) gehoorverlies aan het beste oor. De voorwaarde wijzigt naar 35 dB gehoorverlies aan een oor, ongeacht het functioneren van het andere oor. Hiermee komen ook mensen met een eenzijdig gehoorverlies voor vergoeding in aanmerking. Voor aanvullende hulpmiddelen voor het gehoor geldt ook het criterium van 35 dB gehoorverlies op het slechtste oor.

  • Heeft Van Boxtel hoorwinkels ook afspraken gemaakt met mijn zorgverzekeraar?

    Van Boxtel hoorwinkels heeft met alle zorgverzekeraars afspraken voor wat betreft de vergoeding van hoortoestellen. Ook in 2018. Wanneer u een restitutiepolis heeft, kunt u over het algemeen altijd zelf uw leverancier kiezen met behoud van de volledige vergoeding. Uw audicien kan u volledig informeren over de vergoedingen

    Wanneer uw zorgverzekeraar het toestaat kunnen wij de declaratie voor u verzorgen.

  • Zijn er nog vergoedingen van andere instanties mogelijk?

    Het UWV verstrekt in 2018 geen (aanvullende) vergoedingen meer voor hoortoestellen of andere ‘meeneembare hoorhulpmiddelen’ die u nodig heeft voor werksituaties. Deze vergoeding moet door de zorgverzekeraar betaald worden. Als u voor uw werk bepaalde apparatuur nodig heeft, dan heeft u daar in 2018 recht op via de reguliere regeling (het ZN-indicatieprotocol). Een apart traject via het UWV is niet meer nodig.

  • Moet ik de hoortoestellen meteen betalen?

    Nee. U mag uw hoortoestellen eerst gratis proberen. Wij bieden u een weloverwogen oplossing en vinden het erg belangrijk dat u zich er onbezorgd en comfortabel bij voelt. U betaalt pas als u er van overtuigd bent dat het gekozen toestel goed bij u past.

van-boxtel-map-1920x555

Met 60 winkels
altijd bij u in de buurt

Zoek een winkel