Waarom Van Boxtel hoorwinkels en Orange Babies een logische combinatie is

1 augustus 2017

Wellicht vinden degene die Orange Babies en Van Boxtel hoorwinkels samen in één zin zien staan een vreemde combinatie. Ik niet. Als retailspeler in de hoorbranche zien wij ons MVO-beleid als één van de drie belangrijkste pijlers in onze bedrijfsvoering. Met dit beleid als uitgangspunt ben ik in de volle overtuiging dat we het verschil kunnen maken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zou wat mij betreft bij ieder bedrijf hoog op de agenda moeten staan.

Bij Van Boxtel hoorwinkels nemen we onze verantwoordelijkheid op het gebied van cultuur, ouderenparticipatie en gezondheid. Hierbij staan we met name voor bewustwording van gehoorverlies en gezondheid en sociale participatie van ouderen. Maar ook de jonge(re) generaties willen we niet vergeten. We maken ons niet voor niets hard voor gehoorbescherming.

De jongere generaties die ik heb ontmoet via Orange Babies hebben mij, naast de dagelijkse praktijk (met steeds vaker eenzame ouderen), dan ook diep geraakt. Vorig jaar bezocht ik op eigen initiatief met een fietstocht door Zuid-Afrika meerdere projecten van de organisatie Orange Babies. Voor wie Orange Babies niet kent, het is een stichting die als voornaamste doel heeft om zwangere vrouwen met hiv en hun baby's in Afrika te helpen. Zij doen schitterend werk voor de meest kwetsbare doelgroepen in de maatschappij aldaar.

Dit jaar wilde ik graag Van Boxtel hoorwinkels deelgenoot maken van een project van Orange Babies in Seko Village in Zambia. Om iedereen te betrekken schreven we een intern sollicitatietraject uit onder alle medewerkers. Er waren twee banen te vergeven als tijdelijk ambassadeur en na een mooie sollicitatieprocedure, waaruit maar weer bleek wat een fijne warme mensen bij ons werken, werden mijn reisgenoten Anne en Mark. We hielpen Orange Babies in Zambia met huiswerkbegeleiding, culturele projecten, sport en spel. We namen er ook ruim 300 hoortesten af én wat bleek we hebben meerdere jongeren kunnen helpen. Zo ging er voor meerdere kinderen letterlijk een hele nieuwe wereld open want ze konden weer horen en hopelijk in de toekomst voluit participeren. Dat dit bijzonder emotioneel was om mee te maken is ook te zien in de video van onze reis:

Daarnaast leverden onze winkels en collega’s op de werkvloer ook een bijdrage aan dit project. Elke winkel had een collectebus en flyers: een mooie aanleiding om een gesprek met de klant aan te gaan over dit project. Het ingezamelde geld werd gedoneerd aan Orange Babies en goed gebruikt om zwangere vrouwen met hiv en baby’s in Afrika te helpen en ook andere projecten zoals Seko Village te kunnen steunen.

Tot slot had ik het genoegen om inmiddels bijna volwassen ‘Orange Babies’ te voorzien van een kleine masterclass ondernemen. Zo nam ik met hen bedrijfsplannen door en liet hen nadenken over ideale scenario’s bij de ondernemersdromen die zij hadden. Hierbij kan ik niet genoeg benadrukken hoe dankbaar dit werk is. Wat mij betreft is deze reis, de resultaten van de hoortesten in Zambia en de inzet van de winkels en al onze collega’s wederom het bewijs dat Orange Babies en Van Boxtel hoorwinkels een hele logische combinatie.

orange-babies_516x516px