Opleiden en trainen is geen kwestie van kunstjes leren

6 november 2017

Wie mij een tijdje volgt of kent weet dat ik bij Van Boxtel hoorwinkels werk als trainer en trainingscoördinator. Dan weet je ook hoe belangrijk ik training vind voor de ontwikkeling van medewerkers én voor de ontwikkeling van een bedrijf. Onze branche, de technologie en onze klanten veranderen namelijk constant. Onze mensen blijven trainen is de enige manier om de hele organisatie aan te sluiten bij deze ontwikkelingen.

´╗┐Daarom hebben we met de oprichting van de Van Boxtel Academy een belangrijke strategische stap gezet. We streven naar een uniforme en professionele werkwijze binnen het bedrijf om zo onze mensen écht beter te maken in hun vak. De Academy is er voor al onze medewerkers, ook de nieuwste aanwinsten.

Vanaf je eerste werkdag start je als nieuwe collega met een onboarding-programma van twee dagen. Na verschillende opvolgmomenten, met hulp van de collega’s in de winkel, ben je na een maand klaar om zelfstandig in de winkel te staan. Een intensief maar zeer gewaardeerd programma. Alles staat in het teken van het gesprek met onze klant. Daarin kunnen we de behoeften van onze klant optimaal peilen om de beste hooroplossing te kunnen bieden. Onze collega’s geloven hierdoor in wat we aan het doen zijn en weten dat ze de klanten echt kunnen helpen. De Academy zorgt dus voor continue training, die niet stopt wanneer je al wat langer bij Van Boxtel werkt.

Om onze doelen te bereiken werken we met een intern trainingsprogramma. Het programma is opgebouwd uit specifieke onderdelen gericht op onze drijfveer; meer mensen beter laten horen. Alle onderdelen gaan over de menselijke kant van ons vak. Tijdens de training gaan we dieper in op de belevingswereld en persoonlijke klantsituaties. We proberen bijvoorbeeld de klant te begeleiden in het ‘proces’ dat hij of zij doorgaat. Gemiddeld doen mensen er namelijk zo’n zeven jaar over om te erkennen dat er sprake is van een gehoorprobleem. Een ander voorbeeld is de ‘professionele sales presentatietraining’ (PSP), waarbij audiciens een week lang in een hotel samenkomen om getraind te worden in het stellen van de juiste vragen en het herkennen van situaties tijdens de eerste afspraak met een klant. Dit alles dient als basis voor onze medewerkers om kansen te zien en te benutten: hoe kan ik mensen écht beter laten horen.

Wat mijn vak zo leuk maakt is dat ik onze mensen echt kan helpen hun vaker beter uit te oefenen. Doordat we ingaan op wat we doen en waarom, gaan mensen geloven in wat ze doen. Dat werkt veel beter dan ze een kunstje aanleren. Het gaat om intrinsieke motivatie opwekken. Dan wordt training vanzelf meer dan een verplicht onderdeel van een baan.

Opleiden en trainen is geen kwestie van kunstjes leren